Els marcadors textuals i el text argumentatiu
Aquestes indicacions us ajudaran a millorar la qualitat dels vostres textos:
1. Per estructurar les idees:
- Indicar causa: perquè, vist que, a causa de/que, a raó de, ja que, gràcies a/que, per culpa de, com que, atès que, considerant que...
- Indicar conseqüència: en conseqüència, a conseqüència de, per consegüent, per tant, així és que, cosa que, de manera que, per aquest fet, per això, doncs...
- Indicar condició: a condició de/que, en cas de/que, si, només de/que, posat que...
- Indicar finalitat: perquè, amb l’objectiu de/que, per tal de/que, a fi de/que, la finalitat del qual...
- Indicar oposició: en canvi, no obstant això, ara bé, en contra, amb tot, al contrari, tanmateix...
- Indicar objecció: encara que, mal que, malgrat que, per bé que, tot i que...
2. Per estructurar el text:
- Introduir el tema del text: l’objectiu principal de, em proposo de, aquest text tracta de...
- Encetar un tema nou: respecte a, pel que fa a, un altre punt és, quant a, sobre, en relació a...
- Marcar ordre: En primer lloc – primer – per començar – d’entrada En segon lloc – segon – per continuar – també En tercer lloc – tercer – per acabar – i encara ... En darrer lloc, en últim terme, finalment, al final, per acabar
- Distingir: d’una banda – de l’altra, per un costat – per l’altre, d’altra banda, per una altra part, al contrari, en canvi...
- Continuar sobre el mateix punt: a més a més, a més, després, així mateix, tot seguit, així doncs...
- Posar èmfasi: és a dir, en altres paraules, dit d’una altra manera, tal com s’ha dit, val la pena dir, cal insistir, el més important, la idea central és, convé destacar, s’ha de tenir en compte, o sigui, en efecte...
- Donar detalls: per exemple, en particular, en el cas de, com a mostra, com és ara, a tall d’exemple...
- Resumir: en resum, resumint, recapitulant, breument, en poques paraules, globalment, recollint el més important, en conjunt...
- Acabar: en conclusió, per concloure, per acabar, finalment, així doncs, en definitiva...
- Indicar temps: abans – anteriorment - poc abans al mateix temps – simultàniament - en el mateix moment – llavors – aleshores després - més tard – més endavant – a continuació – tot seguitIndicar espai: a dalt i a baix, més amunt i més avall, davant i darrere, a la dreta, a l’esquerra, al mig, al centre, a prop, lluny, de cara, d’esquena, al centre, als costats, endins, enfora, a l’interior, a l’exterior...
3. En el text argumentatiu
TIPUS D’ARGUMENTS |
|
Arguments de causa o d’efecte: relacionen un fet amb la causa o la conseqüència. |
TESI: Hi ha poques balenes i cal protegir-les. ARGUMENT: Durant anys hi ha hagut una pesca desmesurada; si es continua Aixa, en poc temps es poden extingir.
|
Arguments pragmàtics: proposen l’èxit o el benefici com a prova de validesa. |
TESI: Obligació de dur un mòbil quan se circula en cotxe. ARGUMENT: És l’única manera d’avisar ràpidament la grua, la policia i, si cal, l’ambulància en cas d’accident.
|
Arguments d’inèrcia: defensen el costum, la tradició. |
TESI: La festa de Nadal s’ha de celebrar en família. ARGUMENT: Així s’ha fet des d’antic, així es fa avui a la majoria de cases i així s’ha de continuar fent.
|
Arguments d’autoritat: utilitzen l’opinió d’una persona de prestigi. |
TESI: Els joves tenen més habilitat que les persones grans. ARGUMENT: En un estudi recent, el doctor Puig i Queralt demostra que els joves tenen més habilitat en l’ús de les noves tecnologies.
|
Arguments per analogia: utilitzen la comparació o l’exemple (és possible que s’utilitzi una narració o, fins i tot, una faula). |
TESI: No es pot anar pel món dient mentides. ARGUMENT: A la curta o a la llarga et passarà com a aquell pastor que enganyava la gent del poble cridant: “Que ve el llop, que ve el llop!” El dia que va venir el llop de veritat, ningú li va fer cas.
|
Arguments sentimentals: pretenen persuadir per mitjà de recursos emotius. |
TESI: Convé visitar els avis més sovint. ARGUMENT: És la millor manera de fer-los contents i de mantenir viu l’afecte familiar.
|